لهوف منظوم، یا مقتل موسوم به «معراج المحبۀ» از تألیفات مرحوم حجۀ الاسلام و المسلمین حاج شیخ علی حائری محلاتی، فرزند برومند آیت الله شیخ عبدالحسین شیخ العراقین طهرانی یکی از علمای عهد ناصری است که حدود یک قرن و نیم پیش، لهوف را به نظم در آورده است.

این اقدام او در اثر رؤیایی بوده که پدر بزرگوارش را در عالم خواب می‌بیند و از وضع آخرت می‌پرسد. پدرش او را به مدح و وصف آل محمد (ص) توصیه می‌کند و مقامات مداحان و شاعران اهل بیت (ع) را می‌ستاید.

او با اینکه تا آن وقت شعری نگفته بود، پس از این رؤیا به شوق شعر سرودن می‌افتد تا این که کتاب «لهوف» سید بن طاووس را -که یکی از مقاتل معتبره است- محور کار خود قرار می‌دهد و حدود دو هزار و اندی بیت به رشته نظم در می‌آورد و آن را به نام پل ارتباط و نردبان ترقی و صعود به محبت اهل بیت (ع) به نام «معراج المحبه» موسوم می‌نماید.

این کتاب، مورد توجه اهل منبر و ذاکرین قرار می‌گیرد و نسخه‌های آن در طول یکصد و پنجاه سال، بارها چاپ و منتشر و نایاب می‌شود.

پس از آن عده‌ای در تلاش برای چاپ مجدد، تصحیح و تغییر لغات مشکل آن بر آمده و اکنون کتاب بصورت الکترونیکی و چاپی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

 

-----------------

 اقتباس از مقدمه کتاب معراج المحبه


آیت الله شیخ عبد الحسین تهرانی کتاب ,قرار می‌گیرد منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلودستان پایگاه خبری نساجی پلاس الموقع المعلوماتی لشیعة إفریقیا دانلود فیلم دانلود رایگان مقاله8